Frans
Bruxelles
1
Brussel: Casterman, 2011
56 p. : ill.
9789030364092 (paperback)

Naast de succesvolle serie 'De reizen van Alex' ontwikkelde de striptekenaar Jacques Martin een tweede serie, die hij door zijn leerlingen liet maken: 'De Reizen van Tristan', en die na zijn dood wordt voortgezet. Tristan is de held van een eigen serie die in Frankrijk tijdens de middeleeuwen speelt. De opzet is gelijk aan die van 'De reizen van Alex', maar nu gaat het niet om de oudheid, maar om de middeleeuwen. Elk deel in deze serie bestaat uit drie onderdelen: reconstructietekeningen, foto's en begeleidende tekst. De prachtig uitgevoerde, groot formaat tekeningen in realistische stijl voeren de lezer terug in de tijd, terwijl de kleurenfoto's een goede aanvulling vormen. In de tekst is veel historische informatie te vinden over de wisselvallige geschiedenis van Brussel in de middeleeuwen. Aandacht is er ook voor wat er nu nog van het middeleeuwse Brussel te zien is (veel is verdwenen in de loop van de tijd) en aan de herleving van de Ommegang, een feestelijke processie die sinds 1…Lees verder

Over Jacques Martin

CC BY-SA 4.0 - Foto van/door EmDee

Jacques Martin (Straatsburg, 25 september 1921 - Pully, 21 januari 2010) was een Franse striptekenaar. Samen met Hergé en Edgar P. Jacobs wordt hij tot de drie groten van de zogenaamde "Brusselse school" gerekend.

Martin kwam uit een familie van vliegtuigbouwkundigen en was afgestudeerd als ingenieur. In zijn jeugd had Martin drie passies: klassieke kunst, stripverhalen en geschiedenis. Hij schreef zich in voor een opleiding aan de school "Kunst en beroep", waar hij een puur technische opleiding kreeg, maar het artistieke nam toch de bovenhand. In 1942 creëerde hij onder het pseudoniem Jam Les Aventures du Jeune Toddy. Hij kreeg interesse in de Grieks-Romeinse oudheid door het lezen van de historische roman Salammbó van Gustave Flaubert.

Na de Tweede Wereldoorlog ging hij naar België en bezocht hij alle uitgevers. Hij ging samenwerken met de graficus Leblicq. Hieruit ontstond het pseudonie…Lees verder op Wikipedia