Illustrator
Olivier Weinberg
Frans
[Plaats van uitgave onbekend]: Casterman, 2014
56 p. : ill.
9789030370321 (paperback)

Naast de serie avonturen van 'Lefranc' van de hand van de helaas in 2010 overleden striptekenaar Jacques Martin, verschijnt een begeleidende reeks: 'De reportages van Lefranc', waarin onderwerpen worden behandeld uit de eerste helft van de twintigste eeuw. Zoals de andere delen bevat ook dit deel uit drie onderdelen: reconstructietekeningen, foto's en begeleidende, informatieve tekst. Onderwerp is de geallieerde invasie in Normandië op 6 juni 1944 en de daaropvolgende strijd om Caen. Ook de voorgeschiedenis van de invasie komt aan de orde. De strijd zelf en het strijdtoneel worden in beeld gebracht, waarbij aan elk strand afzonderlijk aandacht wordt besteed. Getuigenissen van betrokkenen brengt de geschiedenis dichtbij. Achterin vindt men een overzicht van insignes, uniformen en wapentuig. Plus aanwijzingen hoe men zelf het strijdtoneel het beste kan bezoeken. Hoofdaccent ligt bij de gedetailleerde, ingekleurde striptekeningen in realistische stijl. Een zeer geslaagde poging om het ve…Lees verder

Over Jacques Martin

CC BY-SA 4.0 - Foto van/door EmDee

Jacques Martin (Straatsburg, 25 september 1921 - Pully, 21 januari 2010) was een Franse striptekenaar. Samen met Hergé en Edgar P. Jacobs wordt hij tot de drie groten van de zogenaamde "Brusselse school" gerekend.

Martin kwam uit een familie van vliegtuigbouwkundigen en was afgestudeerd als ingenieur. In zijn jeugd had Martin drie passies: klassieke kunst, stripverhalen en geschiedenis. Hij schreef zich in voor een opleiding aan de school "Kunst en beroep", waar hij een puur technische opleiding kreeg, maar het artistieke nam toch de bovenhand. In 1942 creëerde hij onder het pseudoniem Jam Les Aventures du Jeune Toddy. Hij kreeg interesse in de Grieks-Romeinse oudheid door het lezen van de historische roman Salammbó van Gustave Flaubert.

Na de Tweede Wereldoorlog ging hij naar België en bezocht hij alle uitgevers. Hij ging samenwerken met de graficus Leblicq. Hieruit ontstond het pseudonie…Lees verder op Wikipedia